Náhrada tabletu Nexus 7 (2012) v autě za 2DIN rádio Xtrons TB706APL

Protože se mi podařilo dříve zabudovaný tablet ve Swiftu díky příliš teplému létu uvařit, tak jsem hledal způsob, jak se tomuto v budoucnu vyhnout. Řešením by bylo upravit uchycení tabletu tak, aby jsem jej mohl z auta vždy jednoduše vydělat, malá ukázka již hotového řešení pro iPad mini. Vzhledem k tomu, že by mě tvorba podobné konstrukce pro Nexus 7 zabrala příliš mnoho času a že s laminátem jsem nikdy předtím nedělal, jsem se nakonec rozhodl opustit cestu tabletu a zvolit již jiné hotové řešení.

Při výběru značkových 2DIN rádií prověřených značek jsem však narazil na poněkud vyšší cenu, která by pomalu zdvojnásobila cenu mého auta. Proto jsem se rozhodl jít čínskou cestou, která opět vede k větším či menším kompromisům.

Jednotka Intel SoFIA 3GR vs. Rockchip PX5 A53 (RK3688)

Při výběru 2DIN rádia od čínských soudruhů jsem si po přečtení několika vláken na forum.xda-developers.com stanovil 2 podmínky. Aby rádio mělo minimálně 2GB RAM a Android 5.1/Android 6.0. Dále jsem chtěl, abych si z rozlišení tabletu 1280×720, který jsem dříve používal, příliš nepohoršil. Jako nepoužitelné mě vypadly 2DIN rádia s rozlišením 800×480. Nejvyšší rozlišení, se kterými se tyto jednotky doposud vyrábějí je 1024×600.

Po stanovení výše uvedených kritérií se můj výběr zúžil na 2DIN rádia s procesory Intel SoFIA 3GR a Rockchip PX5 A53 (RK3688). Zařízení s těmito procesory se nazývají MTCD head units (hlavní jednotky). Předchozí verze těchto jednotek mají označení MTCB, MTCC, tyto jsem ze svého výběru vyloučil kvůli nesplnění výše uvedených požadavků.

MTCD jednotky s procesory Intel SoFIA 3GR lze zakoupit pod značkou Joying, tento prodejce má docela zásobovaný Youtube kanál a Facebook a pro našince webové stránky www.carjoying.de, na kterých si lze daná zařízení koupit a nechat zaslat z Německa, tzn. vyhnete se poplatkům za clo a DPH.

Bohužel při pročítání zkušeností s těmito jednotkami na fórech (forum.carjoying.com, forum.xda-developers.com) jsem narazil na problémy s přehříváním, které uživatelé řeší dodatečným přidáváním chladičů a ventilátorů. Abych nikoho nemystifikoval, problémy s přehříváním se objevují i u jednotek s procesory Rockchip PX5 A53, ale podle toho co jsem si přečetl a zjistil u své jednotky, by zde teplota mohla být o něco málo nižší než u jednotky s procesory Intel. Jejich nízká cena oproti značkové konkurenci osvědčených výrobců autorádií se musela někde projevit.

Dalším velkým důvodem, proč jsem se rozhodl pro jednotku s procesorem Rockchip PX5 A53 byla dostupnost alternativní ROMky pro tyto zařízení.

Rockchip PX5 A53 (RK3688)

Jednotky s tímto procesorem prodává několik prodejců a výrobců, stejně jako u jednotek Joying si lze vybrat jednotku pro konkrétní typ vozidla nebo jednotku univerzální. Asi největší uživatelskou podporu z výrobců těchto jednotek má společnost Dasaita (Hot Audio), vydávají pravidelné aktualizace a podpora z jejich strany je, alespoň co jsem se dočetl, na velmi dobré úrovni. Bohužel to vše má jedno velké mínus a to, že prodávají pouze přes Aliexpress, takže v případě objednávky musíte počítat s dodatečným doplacením DPH a cla, což by v mém případě bylo cca 5 tisíc korun.

Kvůli tomuto jsem se nakonec rozhodl hledat prodejce, který prodává v rámci EU a jediným prodejcem, kterého jsem našel byl Xtrons. Tento prodejce jasně ukazuje, jaký je rozdíl mezi výrobcem a pouhým prodejcem těchto jednotek. Shrnu to do jedné věty, podpora tohoto prodejce je tragická, na jejich fóru Vám neporadí, protože o tom co přeprodávají skoro nic nevědí. Můj dotaz, který jsem tam položil před několika měsíci nejprve “čekal na schválení”, nyní tam již pro jistotu vůbec není. Tuto zkušenost nemám jen já, ale i spousta jiných pisatelů na XDA fóru.

Tento pro někoho velký nedostatek řeším tím, že dotazy místo na Xtrons fóru pokládám na XDA fóru a původní ROMku jsem nahradil alternativní ROMkou. Přiznávám, není to pro každého, já to vše beru jako možnost vyzkoušet něco nového na své nově zakoupené hračce.

Jak je z nadpisu zřejmé, do svého auta jsem nakonec koupil 2DIN rádio Xtrons TB706APL, kdy s dopravou a 15% započtenou slevou pro první objednávku (VIP) mě to vyšlo na 246 liber (cca 8000 korun).

edit:
Soudruzi z Xtrons přejmenovali po několika měsících od nákupu označení jednotky Xtrons TB706APL na Xtrons TB706PL. Kromě chybějícího písmena mezi jednotkami nevidím rozdíl.

Dodatečné chlazení jednotky

Abych nepřišel kvůli vysokým teplotám o čerstvě zakoupenou jednotku, raději jsem do ní přidat dodatečné chlazení. Toto jsem řešil přidáním ventilátoru Noctua NF-B9 redux-1600, který jsem umístil dovnitř jednotky, jak můžete vidět na fotografiích. O přidání dodatečného chladiče zatím uvažuji.

Ventilátor je zapojený na spínaných +12V a zem, díky čemu se automaticky spouští vždy při nastartování vozidla.

Před umístěním ventilátoru jsem v jednotce provedl několik měření, kdy při zátěži simulované přehráváním videa ze serveru Youtube, jsem při pokojové teplotě 25°C naměřil u procesoru teplotu 55°C. Po přidání ventilátoru se teplota snížila na 35°C. Během měření nebyla jednotka zabudovaná do vozidla. Vzhledem k vysokým teplotám pod palubní deskou v letních měsících považuji přidání dodatečného chlazení za nutnost. Měření jsem prováděl zapůjčeným průmyslovým měřícím zařízením, neboť PX5 jednotky bohužel měření teploty softwarovou cestou neumožňují – zajímavá cesta jak vyřešit přehřívání, prostě se odpojí kontrolka.

edit:
Problém s měřením teploty softwarovou cestou se podařilo odstranit na XDA fóru. Návod jak měřit teplotu je popsaný v Měření teploty procesoru u MTCD jednotek s procesorem Rockchip PX5 A53 (RK3688).

Zapojení tlačítek na volantu a zesilovače

Protože mnou zakoupené univerzální 2DIN rádio nedisponuje CAN bus jednotkou pro mé auto (popravdě si nejsem jistý, zda-li by napojení v mém autě toto vůbec umožňovalo) a protože tlačítka na volantu jsou kódovaná odporově, tak k připojení těchto tlačítek stačilo pouze propojit konektory z ISO konektoru vozidla (tlačítka ovládání na volantu – zem, data – označeno jako I, J) s konektory K1 (3) a GND (15) na jednotce Xtrons, jak je vidět ve schématu.

ISO_konektor

  • I – tlačítka ovládání na volantu – zem
  • J – tlačítka ovládání na volantu – data

Od předchozí montáže tabletu mám v autě zabudovaný zesilovač, bylo by hříchem jej nevyužít. Xtrons jednotka disponuje vlastním zesilovačem, proto použití externího zesilovače není nutností. Pro připojení k zesilovači jsem využil výstupy na konektoru E označené jako FRONT-OUT-L (1), REAR-OUT-L (2), FRONT-OUT-R (6) a REAR-OUT-R (7).

Bluetooth

Obecně všechny čínská autorádia umožňují připojení telefonu přes bluetooth, čímž s jejich zapojením získáte handsfree do auta. Zatím stále zkouším volání bez externího mikrofonu, na XDA fóru jsem zaznamenal problémy s připojením více telefonů, kdy u druhého telefonu v pořadí se nezobrazují na displeji jména ze seznamu, ale pouze čísla. V autě jezdím převážně jen já, tento problém nemusím proto řešit.

Internetové připojení

Připojení k internetu v této jednotce získávám přes hotspot ze svého mobilního telefonu, tzn. připojuji se s jednotkou ke svému telefonu přes Wi-Fi. Bohužel občas dojde k tomu, že se jednotka po probuzení odmítá k nasdílené Wi-Fi síti připojit a je nutné ji vypnout a znova zapnout (přes hardwarové tlačítko na jednotce), je to otázka max 10 sekund. Zatím jsem nepřišel na to, jak toto elegantně vyřešit. K jednotce se prodávají samostatně 3G/4G dongly pro připojení k internetu, vzhledem k tomu, že se mi nechce zbytečně platit zvláštní datová SIM, tak jsem o tomto vůbec neuvažoval a ani jsem to nezkoušel. Před koupí takového donglu doporučuji pročíst zkušenosti na XDA fóru.

Při současném spuštění Wi-Fi a bluetooth dochází u většiny PX5 jednotek k znatelnému snížení rychlosti Wi-Fi spojení. Pokud potřebujete stahovat velké množství dat do jednotky (týká se to hlavně aktualizace přes Google Play), vypněte dočasně na připojeném telefonu jeho bluetooth, rychlost stahování se razantně zvýší.

Doporučení ke Google účtu

Na závěr si nechám jedno malé doporučení ohledně Vašeho Google účtu, který používáte ve svém telefonu a máte na něj navázány další služby. Raději si pro jednotku do auta vytvořte druhý Google účet, protože žádná z prodávaných jednotek nedisponuje zámkem obrazovky. Kdokoliv, kdo se dostane do Vašeho auta, si může díky tomu číst nejenom Vaši poštu. Navíc systémy v těchto jednotkách jsou různě ohnuty a upraveny a nikdo Vám nezaručí, že se data z nich neposílají ještě někam jinam. Ale je to vše o osobní statečnosti každého uživatele. 🙂

To, odkud a jak nainstalovat alternativní ROMku do jednotky si nechám na příště.

Uvedenou MTCD jednotku prodávám, v případě zájmu se podívejte sem 😉 .

4 komentáře u „Náhrada tabletu Nexus 7 (2012) v autě za 2DIN rádio Xtrons TB706APL“

  1. Ahoj, co se přesně stalo s Nexusem? Uvažuji totiž, že si nevyužitý tablet dám do auta, tak abych věděl co případně očekávat. Díky

    Odpovědět
    • sešlo se mě několik faktorů:
      1. parkování na parkovišti u práce bylo vždy na přímém slunci >> pravidelné vysoké teploty >> tablet se několikrát přehřál (seknul, zrestartoval)
      2. později jsem zjistil, že se mě přehřívalo auto (špatný termostat, špatný chladič, repas hlavy) >> pravidelné topení tabletu moc nepomáhalo
      3. přidal jsem za tablet ventilátor a odkryl jsem část jeho zadního krytu, abych chladil vzduchem odkrytý chladič tabletu, ve spojení s tím topením to ale nebylo dostatečné
      4. zkoušel jsem si ještě pomoct s klimatizací, chvíli to fungovalo, ale to byla asi poslední rána, která zapříčinila to, že tablet odešel úplně (kondenzace z klimatizace)

      z mých zkušeností je jediné účinné řešení pro velmi teplé léto nenechávat tablet v autě a mít jej tam přichycený přes nějaké podobné udělátko, které postuju v prvním odstavci

      Odpovědět
      • Moc dík za vysvětlení. Chci to právě udělat tak, aby šel vyndat pro případ parkování na slunci, ale může se stát, že to člověk někdy neodhadne. Proto jsem se ptal.
        Jinak moc dík za články, načerpal jsem z nich mnoho informací.

        Odpovědět

Napsat komentář: alda81 Zrušit odpověď na komentář